28 noiembrie 2022

TR News

Stiri din Teleorman

Declarație politică, deputat Piper Savu: Ai carte, ai parte!

Abandonul școlar a luat avânt în România. În primul an al pandemiei, în țara noastră, peste 15 la sută dintre elevi au abandonat școala. Multe familii neavând posibilitatea de a oferi copiilor un dispozitiv pentru ca aceștia să poată desfășura cursurile online. În încercarea lui de a trage un semnal de alarmă în legătură cu inegalitățile din sistemul de educație, profesorul Florin Piper Savu, a avut o declarație politică în Parlamentul României.

”Inegalitatea de șanse la educație este una dintre provocările fundamentale ale sistemului de învățământ românesc.

Mai mult de 30% din copiii din România trăiesc în sărăcie. 1 milion de copiii din mediul rural se află într-un moment critic, iar rata abandonului școlar este în creștere. În România, multe familii nu își permit costul școlii iar în sate copiii sunt trimiși la muncă pentru a susține familia.

Efectele acestor probleme din societate se regăsesc în sistemul educațional din România, sistem caracterizat de un decalaj evident între elevii care merg la școală în mediul rural și cei localizați în mediul urban. Pandemia a adâncit și mai mult diferența de nivel dintre urban și rural.

Cele mai evidente diferențe sunt relevate de rezultatele Evaluării Naționale, de la finalul clasei a VIII-a. În anul 2021, peste 37% dintre elevii din mediul rural au luat medii sub 5, iar cel puțin 16.500 dintre elevii de clasa a VIII-a n-au ajuns nici măcar să se înscrie la examen.

Inegalitatea de șanse la educație reprezintă una dintre principalele cauze pentru problemele sistemului de educație din România, dintre care cea mai îngrijorătoare este creșterea ratei abandonului școlar.

15,6% dintre elevii români au renunțat la școală în 2020, primul an al pandemiei, când cursurile s-au desfășurat în mare parte online, iar România, în special în mediul rural, nu era pregătită pentru asta. În mediul rural, au abandonat școala 26 % dintre elevi, abandonul școlar după clasa a opta în mediul rural este de aproape 30% față de media de 9% în Uniunea Europeană. Din această perspectivă, România se situează pe ultimele locuri din Europa.

Contactul cu școala oferă nu doar educație, cât mai ales, repere și modele educaționale pozitive, iar lipsa activităților de natură școlară sau extrașcolară lasă teren liber altor activități, care nu sunt întotdeauna dintre cele mai sănătoase pentru un copil sau tânăr. Prin urmare, facilitarea accesului la educație trebuie să devină pentru România prioritatea zero pentru că nu putem vorbi de o Românie Educată fără Copii Educați.

România își propune reducerea la 9% a ratei abandonului școlar, iar pentru asta Guvernul a adoptat Programul Naţional de Reducere a Abandonului Școlar, care va beneficia de o finanţare nerambursabilă de 543 de milioane de euro prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. 3235 de școli, considerate cu risc mare de abandon școlar, vor primi bani pentru a reduce cât mai rapid posibil acest fenomen îngrijorător. Este, desigur, un pas important, dar nu va rezolva inegalitatea de șanse la educație.

La sat nu s-a născut doar veșnicia, ci și acel sistem de valori, sănătos și trainic, cu care am crescut și care spune că, dacă „Ai carte, ai parte”. Prin urmare, este de datoria noastră, a celor care am fost învestiți prin votul românilor cu putere decizională, să acordăm prioritate copiilor acestei țări și șansei lor la o viață mai bună, prin accesul nemijlocit la educație”, a spus deputatul P.S.D. Teleorman, Prof. Florin Piper-Savu.